✿☁☂☀تکلیف همه نجات آب است☀☂☁✿ | ||
|
رسول اكرم (ص) میفرمایند: « خداوند 3 چیز با بركت را نازل كرده است: آب، آتش و گوسفند»[1]. پیامبر (ص) در این سخن كوتاه، جامع و پرمعنا ابتدا از آب نام میبرد زیرا دو مورد دیگر نیز از وجود آب به هستی رسیدهاند. اگر آب وسیله آتش را فراهم نمیكرد آتشی پدید نمیآمد و اگر منابع وجودی گوسفند را مهیا نمیساخت گوسفندی وجود نداشت، پس بركت آب، حرف اول را میزند. امام صادق (ع) فرمودند: «پایداری دنیا با سه چیز است: آتش، نمك و آب»[2] امام صادق (ع) فرمودند: «برای زمین پایداری نیست مگر با آب (زمین بدون آب پایدار نمیماند)»[3] امام صادق (ع) فرمودند: «ای مفضل! بدان كه اساسیترین نیاز زندگی مادی انسان آب است و نان. بنگر كه خداوند چگونه در این دو تدبیر كرده است: نیاز انسان به آب بیشتر از نیازش به نان است زیرا انسان آب را هم برای خوردن استفاده میكند و هم برای وضو، غسل، شستشوی لباسها، سیرابسازی حیوانات و آبیاری باغ و مزارع، از این رو آب خرید و فروش نمیشود»[4] امام علی (ع) میفرمایند: «كسی كه آب و خاك یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهرهبرداری به كار نمیبندد و با فقر و گدایی میگذراند نفرین و لعنت بر او باد»[5] امام رضا (ع) میفرمایند: «نام آب خشیهالله است، یعنی مخلوقی كه از خدا ترسیده، زیرا خداوند با هیبت به آن گوهر نظر افكند و تبدیل به آب شد»[6] امام علی (ع) فرمودند: «شریفترین نوشیدنی، آب است»[7]. در جای دیگر میفرمایند: «بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت، آب است.»[8] رسول اكرم (ص) فرمودند: «بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت آب و بهترین خوراكی در دنیا و آخرت گوشت و سپس برنج است.»[9] از امام صادق (ع) نقل است كه رسول اكرم (ص) فرمودند: «بهترین نوشیدنی بهشت آب است.»[10] امام كاظم (ع) فرمودند: «بیشترین لذت در نوشیدن آب سرد است.»[11] امام صادق (ع) فرمودند: «نخستین چیزی كه خدای عزوجل از بندهاش سؤال میكند این است كه آیا تو را از آب گوارا سیراب نساختم.»[12] امام صادق (ع) فرمودند: «مزه آب حیات است و طعم نان قوت.»[13] امام (ع) با جمله طعمالحیات میخواهند اهمیت و ارزش آب را بیان نمایند، اگر مزهای برای آب تعیین شود، غیر از حیات، مزه دیگر ندارد و در او بهترین طعمها و گواراترین لذتها وجود دارد، و با آشامیدن آن جانداران ادامه حیات میدهند و در صورت نبود آن زندگی مفهومی ندارد و نبود آن مساوی است با نابودی حیات. محمد بن سنان گوید: «از امام صادق (ع) از اولین چیزی كه خداوند آفرید سؤال كردم. فرمودند: اول چیزی كه خداوند عزوجل خلق كرد چیزی است كه همه اشیاء را از او آفرید. عرض كردم فدایت شوم آن چیست؟ فرمودند: آب.»[14] جابربن جعفی از امام باقر (ع) روایت كرده است: «كه اولین آفریده خدا چیزی بود كه تمام اشیاء از آن بوجود آمد و آن هم آب است.»[15] رسول اكرم (ص) فرمودند: «بدرستی كه عرش خدا بر آب بود و چیزی پیش از آب آفریده نشده بود.» محمد بن مسلم از امام باقر (ع) نقل كرده است: «همه چیز در اصل آب بود و عرش خدا هم بر آب قرار داشت.»[16] از حضرت ابیعبدالله (ع) نقل است كه فرمودند: «خداوند آدم را از آب و گل آفرید پس همت اولاد آدم در آب و گل است.»[17]
معصومین تعبیر «ماء معین» (=آب جاری) را بر امام غایب (ع) تطبیق كردهاند كه در این صورت آن یك تعبیر كنایی برای رهبر آسمانی امت اسلام خواهد بود و استفاده از این واژه درباره امام زمان (عج)، كه علم و عدالت جهانگستر او مایه حیات است، نیز خود نشانی از ارزشمندی آب است. هادیان شیرازی (1378)، در رساله خود با عنوان «موعود در قرآن: سلام بر مظهر آب روان»، تفسیر واژه آب در قرآن، را وجود مقدس ائمه (ع) و امام زمان (عج) میداند. نویسنده با توجه به آیاتی از قرآن، مانند آیه 21 سوره زمر و 30 ملك، كه از آب به عنوان یكی از نعمتهای بزرگ الهی كه انسان را به خداشناسی رهنمون میسازد یاد شده و همچنین برخی از روایات كه در تفسیر آنها وارد شده به این نتیجه میرسد كه همانگونه كه زمین و طبیعت برای طراوت و بارور شدن نیاز به آب دارند و با جریان آب، روی زمین زیبایی و بركت نمایان میشود، روح بشر نیز در تداوم حیات خود، به چنین خوراك و آبیاری نیاز دارد و آن، انوار ائمه و نور امام عصر است كه در دل انسانها جریان مییابد و پاكیها و زیباییهای معنوی را در جان و جامعه بشری جاری و ساری میسازند؛ چنانكه در زیارت امام علی (ع) آمده است: سلام بر تو ای مظهر آب روان.
[1] - فروع كافی ج 2 ص 231 [2] - تحفالحقول [3] - علل الشرایع، ج 1، ص 101 و بحارالانوار، ج 61، ص 29 [4] - بحارالانوار، ج 2، ص 271 [5] - بحار، ج 23 ص 19 [6] - بحار، ج6، ص 113 [7] - بحارالانوار، ج 64 ص 240 [8] - وسایلالشیعه ج 25 ص 234 [9] - كنزالعمال ج15 ص 291 [10] - وسایلالشیعه ج 25 ص 234 [11] - فروع كافی ج 6 ص 382 [12] - وسایلالشیعه ج 25 ص 233 [13] - بحار ج 66 ص 441 [14] - بحارالانوار ج 5 ص 57 [15] - بحارالانوار ج 5 ص 67 [16] - روضهالكافی ص 7695 [17] - فروع كافی ج 5 ص 337
نظرات شما عزیزان: |
|
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |